IE loader

Протеин – царят на хранителните вещества

Протеин – царят на хранителните вещества

Разберете, защо е важно да консумираме храни богати на протеин

Какво е протеин и за какво ни е необходим? Повечето хора не са наясно с отговора на този въпрос, въпреки че думата е изписана на опаковката на всеки хранителен продукт. В днешната ни тема ще разгледаме протеините и как те се отразяват на нашия организъм.

Какво е протеин?

Накратко „протеин“ произлиза от традиционното наименование на яйчния белтък, който съдържа белтъчини за развитието на зародиша. Той е най-важната храна за неговото развитие. По подобен начин стоят нещата и при хората. Системната консумация на храна без белтъчини може да доведе до отслабване на мускулната маса, бърза умора и липса на тонус.

Яйчен протеин

Видове протеин и биологична им стойност (усвояемост)?

Протеините биват растителни и животински. Храните богати на растителни протеини са соя, боб, леща и нахут. Най-използваните с високи количества на протеин храни от животински произход са пилешко, свинско и телешко месо, риба, яйца, нискомаслени сирена и кашкавали и някои специализирани млека (например Skyr). Богати на белтъчини са и протеиновите шейкове.

Степента на усвояемост на белтъците е различна. Колкото е по-голяма биологична стойност на даден протеин, толкова по-добре ще бъде усвоен от организма ни.

Титлата „Цар на протеините“ заемат яйцата (едно яйце съдържа 7гр. белтъчини). Последвани са от месото и млечните продукти. На последно място по биологична стойност се класират растителните протеини.

Протеини с висока биологична стойност

Яйцата са най-евтиният протеин и не са никак трудни за приготвяне. В жълтъка на яйцето освен белтъчини се съдържат мазнини (около 3-3,5гр.) и витамини от група B. Според статистиките и „лош холестерол“ (последното е доста спорна тема във фитнес средите). От една страна, холестеролът в него може да има отрицателно влияние при хора с наднормено тегло и заседнал начин на живот. От друга страна обаче, спомага за образуването на тестостерона.

Как най-лесно да си набавим протеин?

Ако начинът Ви на живот възпрепятства системното (на всеки 3-3,5 часа) приемане на храни богати на белтъчини, тогава на помощ идват хранителните добавки. Протеиновият шейк е вкусен и лесен за приемане, където и да сте. Най-често използван е суроватъчният. Суроватката е „остатъчен“ продукт, който се отделя при производството на сирене или кашкавал. От нея се приготвя извара и суроватъчен протеин, който има по-висока биологична стойност. Тя варира от 104 за суроватъчния концентрат до 157 при суроватъчния изолат.

Суроватъчен протеин

Протеиновите шейкове са лесно смилаема храна, която бихме оприличили, като „храна за кърмачета“. Не е за препоръчване да наблягате само на тях, за да не „разглезите“ организма си. За най-добри резултати ги комбинирайте с познатите ви на пазара хранителни продукти богати на белтъчини. Не трябва да забравяте и за приема на сложни въглехидрати, полезни мазнини, фибри, витамини и минерали.

Препоръчваме Ви да се обърнете към професионален диетолог, който ще изготви най-добрият за Вас хранителен режим в зависимост от целите – отслабване, повишаване на мускулната маса или тонус. Препоръчваме комбинацията на хранителен режим с тренировки във фитнес залата, групови занимания - йога, канго джъмп, бокс, аеробика и други.

БЕЗПЛАТНО ПОСЕЩЕНИЕ