IE loader

Народните танци: Традиции и кардио в едно

Народните танци: Традиции и кардио в едно

Българските народни танци са известни по света със своята автентичност, многообразие и красота. По време на демократичния преход в страната интересът към тях позатихна, но в последните 10 години има тенденция на възраждане, при това с бързи темпове. Сформират се различни клубове и школи, както за начинаещи, така и за напреднали, където могат да се научат хора́ и танци от различните области на България или от части с българска традиция и култура.

Прочетете повече: Алтернативни кардио занимания за начинаещи

Освен това народните танци отговарят и на търсенията на младите хора, като съчетават в едно фитнес, забавление и борба със стреса. Те дават и възможност за изява на сцена пред публика, чрез участие в различни събори и състезания за непрофесионални танцьори.

Защо все повече хора избират народните танци като начин на спортуване?

pulsefit

Народните танци са подходящи за всички възрасти. Важни са само желанието и любовта към тях. Действат ефикасно както при дамите, така и при представителите на силния пол. Наричани са „фитнес за душата“ и „антидепресант“, тъй като повлияват положително върху душевното състояние.

Освен, че се грижат за доброто ни настроение, народните хора са интересен и приятен начин за поддържане на формата, защото представляват великолепно съчетание между движение на краката, тялото, ръцете и главата. Подходящи са за сваляне на килограми, горене на калории и увеличаване на издръжливостта. Те укрепват мускулите на гърба, коремните мускули, ръцете и краката, помагат да се съхрани подвижността на ставите, правят тялото по-стройно и грациозно.

Прочетете повече: Spinning на фокус: Велосипедно кардио за всеки

Основната мускулна група, която се натоварва, е тази на краката и по-конкретно бедрата, подбедрицата и прасеца. Ръцете и рамената се натоварват чрез движенията в ръцете, а седалищните мускули - чрез подскоците. В някои хора́, когато се танцува в приклекнало положение, се натоварват също кръста, гърба и корема.

Не случайно има 6 етнографски области, които се различават със съответни движения – от много бързи и динамични до бавни или такива, при които постепенно се забързва темпото. Някои от най-характерните движения включват набиване, ритане, приклякане, пружинки, натрисане и високо повдигане на краката – елементи, които могат да бъдат открити и в много фитнес упражнения.

Как народните танци могат да заменят друг вид кардио тренировка?

pulsefit

Народните танци могат спокойно да заместят една кардио тренировка. Движенията, които се извършват, горят калории бързо и ефективно. Доказано е, че с едночасова репетиция се губят от 250 до 400 калории, толкова, колкото и при една аеробна кардио тренировка.

Прочетете повече: HIIT или интервално кардио: що е то, как се прави и какви са ползите?

Според проучвания народните танци имат и оздравително действие:

  • подобряват показателите на кръвното налягане и холестерола
  • поддържат сърдечносъдовата система в добро състояние и намаляват риска от подобни заболявания
  • укрепват костите
  • тонизират мускулите

Наред с всичко това, народните танци имат ефекта на един истински антидепресант, защото карат човек да се чувства по-развеселен, спокоен и щастлив. Те са и упражнение за ума. Различните комбинации от стъпки и съчетания поддържат мозъка активен, което благоприятства за подобряване на паметта, концентрацията и координацията.

Прочетете повече: Кръгова тренировка – какво представлява и за какво е полезна?

 Други основни ползи от танцуването са:

  • изграждане на самоувереност
  • поддържане на добър тонус
  • подобряване на общото благосъстояние
  • начин за срещи с нови хора
  • зареждане с енергия

И всичко това се случва, докато човек се забавлява.

Как протича една репетиция по народни танци?

pulsefit

В началото на репетицията по народни танци винаги се прави задължителна загрявка, наречена „екзерсис“. Тя включва упражнения за раздвижване на врата, рамената, кръста, коленете и глезените, като донякъде наподобява балетен екзерсис и стречинг гимнастика.

Основните движения са клякане в различните позиции, упражнения за ръце и глава, подскоци, прескоци, прегъване и др. Важното е да се разгреят добре ставите, защото подскачането след това е интензивно, а именно ставите поемат голяма част от натоварването. Чрез загряване на всички мускулни групи се намалява шанса за контузия, както и за поява на мускулна треска.

Прочетете повече: Какво трябва да знаем за мускулните схващания?

След това всички танцьори се хващат на хорото. Обикновено се започва с по-бавно и лесно хоро, като ритъмът и сложността се засилва с всяко следващо. Треньорът показва новите хора́ бавно и на стъпки, което дава възможност на всички танцьори да усвоят движенията.

Освен научаване на стъпките, в народните танци има почти постоянно движение на ръцете, съчетано с припяване и характерни провиквания. Това създава допълнителна атмосфера и настроение. Едно от най-големите предизвикателства в народните танци, особено за начинаещи танцьори, са неравноделните тактове, но с повече търпение и репетиции, научаването им е възможно. Обикновено репетицията продължава един астрономически час, което е напълно достатъчно за поддържането на добра физическа, а и душевна форма.

С какъв хранителен режим може да се съчетава?

pulsefit

Както вече споменахме, има много ползи от танцуването на народни танци. При редовно посещение на репетиции не е необходимо да се спазват драстични диети, а напротив - да се поддържа добре балансиран хранителен режим, защото тялото има нужда от енергия.

Прочетете повече: Хранителен режим с есенни плодове и зеленчуци

Крайните диети с малък прием на храна само могат да забавят допълнително метаболизма. За по-ефективни резултати е необходимо да се приемат сложни въглехидрати (всички пълнозърнести продукти, кафяв ориз, овес, зеленчуци и бобови култури), полезни ненаситени мазнини (риба, масло, ядки), качествени протеини (птиче месо, риба, нискомаслени млечни продукти, яйчен белтък, храни с растителен произход като боб, ядки, дори хляб и ориз), както и много плодове и зеленчуци.

Също така важна част от процеса е приемът на поне 2 литра вода на ден, здравият 8-часов сън и редовното посещение на репетиции.

График групови занимания