IE loader

Топ 10 вредни храни и съставки и защо трябва да ги отбягваме?

Топ 10 вредни храни и съставки и защо трябва да ги отбягваме?

Кои са 10-те храни и съставки, които трябва да се постараем да държим настрана от хранителния си режим

Има много случаи, в които хората се разминават в разбиранията си за това кое на масата е здравословно и кое не. Има обаче няколко храни и съставки, които не са полезни за никого и няма две мнения по въпроса

Представяме ви 10 от най-вредните храни и съставки, които трябва да избягвате, ако искате да бъдете здрави и да се чувствате добре в тялото си.

Информацията в този материал е базирана на факти, експертни съвети и проучвания в областта на диетологията и здравословното хранене.

1. Изкуствени подсладители

Проучванията на водещи специалисти показват, че аспартамът води до наддаване на килограми и съответно до по-трудно отслабване. Изкуствените подсладители предизвикват химически процеси в тялото. Те не активират сигналите за ситост към мозъка за разлика от естествената захар. Така до мозъка не достигат биохимични сигнали, че желанието Ви за храна е удовлетворено и продължавате да ядете - дори повече, отколкото бихте яли, ако просто сте консумирали обикновена захар. 

2. Хидрогенирани мазнини

Основното правило за консумацията на мазнини гласи, че ако не става въпрос за зехтин, кокосово масло или друго специфично растително масло, то не е добре да се консумира от човека. Обикновено мазнините, които се използват за приготвяне на пържени храни, бърза храна или други полуфабрикати, са вредни. Те не само са "калорийни бомби", но тялото среща особени трудности в преработването им. Тези мазнини може да съдържат големи количества транс-мазнини, които повишават нивото на LDL ("лошия" холестерол) и намаляват HDL, ("добрия" холестерол).

3. Енергийни напитки

Ако се опитвате да поддържате здравословна диета и начин на живот, избягвайте енергийните напитки. Те съдържат средно над 30 грама захар в кен и имат твърде много стимуланти. Тези комбинации от кофеин, таурин, женшен и L-карнитин са особено силни и макар че може да получите определено въздействие и дори да загубите апетита си, този ефект е само временен. Когато се чувствате уморени и сте дехидратирани, чаша вода може да свърши отлична работа. 

pulsefit

4. Газирани напитки

Проучванията сочат, че консумацията на газирано е свързана с повишен прием на калории и увеличаване на телесното тегло. Безалкохолните напитки завишават глада, намаляват ситостта и изграждат у хората желание за прием на хранителни вещества със сладък вкус.

5. Нитрити

Нитритите се добавят към преработени меса като бекон, месни деликатеси, колбаси и хотдози. Те служат като консерванти за подобряване на цвета и външния вид на месото и за добавяне на солен вкус. При високи температури тези нитрити могат да взаимодействат със специфични протеини в месото и да образуват токсични съединения, известни като нитрозамини, които са канцерогенни и се смята, че повишават риска от рак на панкреаса, стомаха и дебелото черво.

6. Транс-мазнини

Транс-мазнините се образуват в процес, който добавя водород към течните растителни масла, така че преработената храна да бъде по-дълготрайна. Избягвайте всички храни, които съдържат частично хидрогенирано мазнини, тъй като консумацията им увеличава риска от сърдечни заболявания, инсулт и диабет.

7. Хранителни оцветители

Изкуствените оцветители в храните причиняват нарушения на метаболизма и на концентрацията. Страни като Норвегия и Швеция вече са забранили използването им, а в останалата част от ЕС храните, съдържащи тези добавки, трябва да бъдат обозначени с маркировка с текст: "Може да има неблагоприятен ефект върху активността и концентрацията." 

8. Обработено месо

Проучване от 2010 г. на Харвардското училище за обществено здраве заключи, че консумацията на преработено месо от деликатеси, колбаси и бекон увеличава риска от сърдечни заболявания с 42%, а от диабет тип 2 - с 19%. Освен това преработените меса са с високо съдържание на натрий.

9. Замразени храни

Въпреки че замразените готови ястия са удобни и практични, те не притежават особено много хранителни качества. За да може този тип храна да стои във фризера Ви месеци наред и все пак да е годна за консумация, производителите добавят към нея високи нива на консерванти и натрий. Вместо да пълните фризера си със закупени от магазина готови ястия, можете да приготвите свои собствени храни вкъщи и да замразите отделните порции.

pulsefit

10. Рафинирана захар

Високата консумация на рафинирана бяла захар е свързана с огромно количество здравословни проблеми - от повишен риск от диабет тип 2 до сърдечни заболявания и затлъстяване.

Ако вече имате изградени хранителни навици и някоя от изброените тук храни и съставки заема основна част в диетата Ви, може би ще Ви е трудно рязко да промените режима си. Препоръчваме Ви да се постараете постепенно да ограничавате приема им и да се опитвате да намирате здравословни алтернативи. Ако имате нужда от хранителна консултация с нашия професионален диетолог Катя Николова, можете да се свържете с нас на 0700 44 044. 

БЕЗПЛАТНО ПОСЕЩЕНИЕ