adwise
IE loader

Витамините: Какви са ползите и как да си ги набавим?

Витамините: Какви са ползите и как да си ги набавим?

Всеки трениращ човек знае, че мускулите продължават да работят, дори когато сме напуснали фитнес клуба. Клетъчният синтез и възстановяването на тъканите зависи от витамините и минералите, които организмът приема. Тези витамини могат да бъдат открити във всяка балансирана диета, но истината е, че само храненето не е достатъчно, за да се набавят. Затова ви препоръчваме да включите в хранителния си режим и различни витамини като добавки, които ще спомогнат за възстановяването и растежа на мускулите.

За улеснение направихме азбучен списък с най-необходимите витамини за всеки активен човек.

 

pulsefit

 

1. Витамин А

Витамин А, известен още като ретинол, има за основна функция да поддържа зрението  и помага на имунната система. За трениращите хора, витамин А е полезен, защото поддържа протеиновия синтез, който е от съществено значение за мускулния растеж. Също така витамин А играе важна роля в осигуряването на по-голяма структурна сила на мускулите, като стимулира развитието на костите и по-младите клетки.

Прочетете повече: Хранителни добавки и фитнес: Кои са подходящи за начинаещи и напреднали?

Къде да го открием, освен в хранителните добавки? Един от най-добрите източници на витамин А са морковите - с една чаша ще си набавите над 600% от дневните ви нужди. Добри източници са също спанакът, сладките картофи, тиквата и ряпата.

2. Витамини от групата В

Витамините В6 и В12 са сред ключовите членове на група B, когато става дума за растеж на мускулите и тяхното възстановяване след тренировка. И двата витамина имат пряка роля в протеиновия метаболизъм. Колкото по-голям е приемът на протеини, толкова повече витамин В6 е необходим за подпомагане на метаболизма за абсорбиране на допълните количества протеини. B6 и В12 са от съществено значение за производството на червени кръвни клетки и допълнителни клетки на имунната система. Те също така са безценни за растежа и възстановяването на мускулите.

Прочетете повече: 5 начина да посрещнем пролетта с нови здравословни навици

Къде да го открием, освен в хранителните добавки? Един от най-добрите източници на витамини от група В в храната идват от четвърт чаша слънчогледови семена, която доставя близо 50% от дневните ви нужди. Други добри източници са жълтоперата риба тон, черния боб и лещата.

 

pulsefit

 

3. Витамин C

Витамин С е най-известният витамин заради неговата роля в подпомагането на борбата с настинките. Витамин С е важен за поддържане на съединителната тъкан, хрущялите и сухожилията в тялото. Освен това е мощен антиоксидант, който предпази мускулните клетки от увреждане на свободните радикали. Витамин С подпомага и образуването на колаген. Тъй като колагенът е основната съставка на съединителната тъкан, витамин С се превръща в основен компонент в предотвратяването на увреждания на костите и мускулите. Чрез укрепване на нивата на колаген, ставите са по-способни да се справят с по-голямата тежест, като понижават риска от нараняване.

Прочетете повече: Омега 3: Що е то и как действа на организма ни?

Къде да го открием, освен в хранителните добавки? Много хора смятат, че най-голямо съдържание на Витамин C има в портокалите, но те всъщност са по-долу в скалата в сравнение с ягодите, брюкселското зеле, броколите, червените чушки и папаята, които предлагат над 300% от дневните ви нужди.

4. Витамин D

Витамин D, познат като витамин на слънцето, също ни е необходим, когато тренираме и искаме да постигнем релефна и оформена мускулатура. Витамин D може значително да увеличи силата и издръживостта при възрастни, ако се комбинира с правилна тренировъчна програма. В допълнение към ефекта си върху тестостерона и мускулния растеж, витамин D може също да подобри здравето на костите. Целта на витамин D в организма е да усвоява калций и фосфор и да помага на костите ви да растат здрави и силни.

Прочетете повече: 13 любопитни факта за човешкото тяло

Къде да го открием, освен в хранителните добавки? Освен в слънчевата светлина, витамин D се съдържа и в млякото, сьомгата, скаридите и целите яйца. Една чаша мляко ще ви даде около 25% от общите ви нужди.

 

pulsefit

 

5. Витамин E

Витамин Е е друго хранително вещество, което действа като антиоксидант в организма и спомага за развитието на здрава имунна система. В допълнение към това, също помага с притока на кръв и играе ключова роля в поддържането на тъканите в организма. Може да е лекарство за стрии и кожни проблеми, спомага за редуциране на стреса и намаляване на мускулните увреждания. Витамин Е има положителен ефект и върху кръвното налягане, което позволява на кръвта да достигне по-лесно до работещите мускули. Когато кръвта циркулира правилно в тялото, намалява и болката при мускулни трески.

Прочетете повече: Изповед на тялото: "Аз съм ти, не ме забравяй"

Къде да го открием, освен в хранителните добавки? Един от най-добрите източници на витамин Е са слънчогледовите семки. Чрез тях можете да си набавите около 90% от дневните ви нужди. Други добри източници са бадемите, маслините, спанакът, папаята, и ряпата.

Витамините са изключително важни за всеки активен човек и от техния прием зависи дали тялото ни ще е здраво, дори и да не сме върли фенове на физическите тренировки. Именно поради тази причина, Pulse Fitness предлага мултивитаминозно решение под формата на добавки в специализираните магазини, които може да намерите във всеки център на спортният клуб в София.

 

pulsefit

График групови занимания