IE loader

Защо да кажем „не“ на сладкото и „да“ на шоколада?  

Защо да кажем „не“ на сладкото и „да“ на шоколада?   

Вижте всичко за вредите от сладкото и захарта и разберете защо е добре да си хапваме шоколад

Постигането на изваяно и добре оформено тяло зависи както от фитнес тренировките, така и от хранителния режим. Всеки един трениращ човек знае, че трябва да ограничи консумацията на сладки храни, за да постигне желаните резултати. Но фитнес инструкторите и дори най-успешните спортисти на света препоръчват хапването на шоколад. Защо и каква е разликата?

 

Какви са вредите от сладкото и захарта?

 

pulsefit

 

Въпреки насладата, която доставят, сладкишите имат много негативни ефекти върху човешкия организъм. Причината за това е голямото количество рафинирана захар или фруктоза, които съдържат. Световната здравна организация препоръчва дневният прием на захар да е не повече от 6 чаени лъжички или 25 грама на ден. За сравнение, три бисквитки съдържат около 20 грама захар.

 

Вредите, които захарта оказва върху човешкото тяло са:

 

Води до нестабилни нива на кръвната захар

 

Да се спре консумацията на сладко, за много по-голяма част от населението в света, е една от най-трудните и мъчителни задачи. Причината е, че то действа като наркотик. Захарта, която се съдържа в сладките неща, води до пристрастяване, основно чрез влиянието си върху нивата на кръвната захар. Тя първо покачва нивото на глюкозата в кръвта, след което то спада. Това води до промени в настроението, умора, главоболие.

View this post on Instagram

Смутитата са чудесно решение, когато искаме да консумираме нещо здравословно и хранително, а нямаме много време. Ако искате да опитате това бананово смути с фъстъчено масло, миксирайте в блендер един банан, 250 мл соево мляко, 1 с.л. фъстъчено масло, 125 г кисело мляко и добавете мед на вкус. Можете да прибавите няколко кубчета лед или доза от любимия ви шоколадов или ванилов протеин, за да направите тази напитка дори по-вкусна. Наздраве! #peanutbutter #banana #smoothie #shake #healthy #protein #breakfast #snack #pulsefitness

A post shared by Pulse Fitness and Spa (@pulsefitnessspa) on

 

Прочетете повече: Черният дроб: слабото място на българина

 

За да покачи отново нивото на кръвната захар, а и за да се почувства пак добре, човек започва да изпитва неистово желание да консумира още и още захар. Така се създава т. нар. омагьосан кръг, който води до пристрастяване към сладкото. Същевременно хората, които избягват захарта, твърдят, че рядко и дори изобщо, изпитват нужда от сладки неща и се чувстват емоционално стабилни и пълни с енергия.

 

Увеличава риска от затлъстяване, диабет и сърдечносъдови заболявания

 

pulsefit

 

Много хора обичат понякога да се глезят със сладкиши. Те обаче са с висок гликемичен индекс (GI) и повишават риска от затлъстяване, сърдечносъдови заболявания и диабет, защото влияят върху нивото на кръвната захар. Според някои учени те могат да са първопричинител дори на някои ракови заболявания.

 

Прочетете повече: Как да отслабнем здравословно, ако страдаме от затлъстяване?

 

Потиска имунната система

 

Сладкишите могат да навредят върху способността на имунната система да се бори с болестите. Бактериите се хранят със захар, което означава, че наличието на глюкоза в по-голямо количество в тялото може да е причина тези микроорганизми да се размножат и да причиняват инфекции.

 

Хромна недостатъчност

 

Хромът е ключов минерал за производството на инсулин в тялото. Съдържа се в месото, рибата и рибните продукти, както и в някои плодове и зеленчуци. При консумация на рафинирано нишесте (захар) обаче тялото не може да абсорбира достатъчно количество хром.

 

Прочетете повече: „Боклучавата храна“ или какво трябва да знаем за бързото хранене?

 

Ускорява стареенето

 

Освен че рефлектират върху телосложението по негативен начин, сладкишите влияят и върху кожата с образуване на бръчки и следи от стареене. След попадне в кръвта, захарта се свързва с протеините. Тези новообразувани съединения водят до загуба на еластичността на кожата и съответно до преждевременно състаряване.

 

Уврежда зъбите и венците

 

pulsefit

 

Захарта е известна като един от основните причинители на кариес. Също така тя може да доведе до хронични инфекции на венците, а това от своя страна увеличава риска от увреждане и на сърдечното здраве. Учените обясняват връзката с това, че бактериите, причиняващи инфекции на венците, влизат в кръвния поток и могат да се натрупат върху мастни плаки в кръвоносните съдове на сърцето.

 

Прочетете повече: Какъв режим на хранене да спазваме, ако страдаме от хранителни непоносимости?

 

Увеличава стреса

 

Когато тялото е под стрес, то започва да отделя много хормони. Изненадващо, същата химична реакция настъпва и при понижаване на кръвната захар. След похапване на сладко започват да се отделят хормони на стреса като адреналин, епинефрин и кортизол, които да компенсират и да увеличат нивото на кръвната захар. Какъв е резултатът? Неспокойство, раздразнителност и дори треперене.

 

Дефицит на важни хранителни вещества

 

Доказано е, че хората, консумиращи голямо количество сладки, са с най-нисък прием на жизненоважни хранителни вещества и по-специално витамини А, С, В12, фолиева киселина, калций, фосфор, магнезий и желязо. Това се дължи на факта, че захарта пречи на усвояването им.

 

Защо шоколадът е разрешен?

 

pulsefit

 

Консумацията на шоколад се препоръчва от много фитнес инструктори и спортисти в света. Всеки един от видовете - бял, млечен или черен, съдържа голямо количество въглехидрати, дължащо се на наличието на захар. Но черният е три пъти по-богат на антиоксиданти от останалите видове, което го прави много по-полезен и по-добър източник на енергия. В половин черен шоколад с 85% съдържание на какао има около 15 грама въглехидрати и 230 калории.

 

Прочетете повече: Персонализираната тренировъчна програма – всичко, което трябва да знаем  

 

Ето как черния шоколад подобрява тренировъчния режим:

 

Подобрява аеробния капацитет

 

Проучване показва, че приемът на черен шоколад може да подпомогне увеличаването на VO2 макс (максималното количество кислород, което сърцето, дробовете и мускулите могат ефективно да използват по време на тренировка). В проучването са участвали хора с уседнал начин на живот. Те са консумирали по 20 грама черен шоколад на ден в продължение на три месеца и е установено нарастване със 17% на величината VO2 макс . Каква е причината? Изследователите смятат, че епикатехинът (флавоноид в какаото) подпомага митохондриите, или „клетъчните енергийни фабрики”, да функционират по-ефективно.

 

 

Прочетете повече: Какви са ползите и приложенията на суроватъчния протеин?

 

Намалява получени възпаления

 

Антиоксидантите, съдържащи се в шоколада, познати като флавоноиди, въздействат благоприятно в случай на възпаление. И млечният и черният шоколад съдържат тези вещества, но в черния те са повече. Тренировките могат да предизвикат леко възпаление в мускулите и сухожилията, затова консумирането на шоколад преди или след тренировка може да помогне за намаляване на отока и болката, свързана с него. Освен това две скорошни проучвания показват, че флавоноидите са ползотворни за подобряване състоянието на сърдечносъдовата система и мозъка.

 

Освобождава ума

 

pulsefit

 

Има причина консумацията на шоколад да ни кара да се чувстваме невероятно. Какаото съдържа хормона на щастието – серотонин. Колкото по-голямо е съдържанието на какао в шоколада, толкова по-голямо е количеството серотонин. Той изпълнява функцията на преносител на нервни импулси в тялото. Влияе както върху емоцията и настроението, така и върху дейността на стомашно-чревния тракт, сърдечносъдовата система и правилното функциониране на мускулите. Набавянето на серотонин чрез шоколада може да осигури достатъчно настроение и мотивация за изпълнението на тренировката.

 

Прочетете повече: Сутрин или вечер: Кога е най-добре да тренираме?

 

Подобрява силата

 

Кофеинът, съдържащ се в черния шоколад, подобрява силата и издръжливостта. Освен това консумирането на кофеин заедно с въглехидрати (комбинация налична в шоколада) може да ускори възстановяването на мускулите след тежка тренировка.

 

Как да си набавим енергия чрез шоколада?

 

pulsefit

 

Шоколадът може да бъде чудесен източник на енергия, но ако се консумира правилно.

  • тъй като той е с по-високо съдържание на мазнини от другите източници на въглехидрати, приеманото количество трябва да бъде малко (около четвърт шоколад)
  • ако се хапва преди тренировка, е желателно това да се прави около 2 часа преди началото. Ако се използва след тренировка, са достатъчни 30 до 60 грама, за да се възстановят запасите на гликоген в кръвта
  • може да се съчетае с различни видове протеин като например чаша прясно мляко или ядково масло. Комбинацията протеини - въглехидрати е особено важна за възстановяването на мускулите
  • от друга страна шоколадът може да бъде дразнител за хора, страдащи от гастроезофагеален рефлукс, затова още при първите симптоми на киселини или стомашно разстройство, трябва да се ограничи приема му

 

Прочетете повече: Въглехидратите: Какво трябва да знаем за тях?

 

График групови занимания