adwise
IE loader

Какво трябва да знаем за тренировъчното облекло във фитнеса?

Какво трябва да знаем за тренировъчното облекло във фитнеса?

Какъв е най-добрият избор, същетаващ комфорт и удобство

Изборът на тренировъчно облекло понякога може да се окаже трудна задача, основно заради модната фитнес индустрия, която непрекъснато се променя, паралелно с измененията в традиционната мода и сезоните.

Чувството за комфорт и удобство обаче остава правило номер 1, когато става въпрос за избор на дрехи за тренировка. Да се подражава на модните тенденции е излишно, ако удоволствието от тренировката може да се провали заради дискомфорта, породен от облеклото.

Как да подберем правилното фитнес облекло?

Материя

 

pulsefit

 

Материята е основен елемент при избора на облекло за тренировки. Препоръчително е тя да позволява лесно дишане на кожата и отделяне на потта от нея – т. нар. dry-fit материя. Тези тъкани съдържат синтетични неабсорбиращи влакна, при които влажността се движи по повърхността на влакното, но тъй като не може да се попива, се разпръсква по вътрешността на дрехата и се „изтегля” навън, където съответно се изпарява по естествен начин. За да се подобри ефективността на материята, често се използва допълнително химическо покритие, което способства за по-бързото транспортиране на влагата до външната страна на облеклото.

Прочетете повече: Електромускулна стимулация: Какво е Miha Bodytec?

Въпреки че облеклото със 100% памучен състав е по-меко и изглежда по-удобно, при натоварващи тренировки е по-добре да се избягва. Памукът абсорбира цялата влага от потта и не изсъхва лесно. Това може да причини обриви по кожата, раздразнения, да ви побият „студени тръпки” и т.н. Памучното облекло е добър избор при тренировки с леко натоварване, като йога например.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Изпълняването на статичен стречинг в края на тренировката гарантира по-доброто възстановяване след физическо натоварване. Стречингът намалява болката в мускулите, увеличава обхвата на движение и гъвкавостта, тонизира и успокоява организма. @GabrielaYakub знае колко важно е разтягането и не пропуска да успокои тялото и ума си със стречинг сесия след края на всяка тренировка в @pulsefitnessspa. #stretching #flexibility #recovery #workout #stayactive #befit #healthy #healthylifestyle #training #pulsefitness

A post shared by Pulse Fitness and Spa (@pulsefitnessspa) on

 

Правилно избраната материя е от голямо значение за тренировки на открито, когато е нужно да се съобразите и с климатичните условия. През зимата използвайте специално разработените за целта и сезона дрехи. Дишащите материи също са особено важни тук, за да запазят кожата суха, като отвеждат влагата навън, а в същото време задържат достатъчно от топлината, която работещите мускули произвеждат.

Прочетете повече: Как да възстановим мускулите след тренировка

При температури от 0 до 6 градуса носете дълги крачоли и ръкави, а при градуси под нулата задължително използвайте плътно облекло, памучни шапки и ръкавици. Когато времето се затопли, материите, незадържащи влага, играят още по-съществена роля, защото тогава човек се поти повече. В топлите слънчеви дни носете облекло от полиестер - освен че отблъсква влагата, в малка степен осигурява и защита от UV лъчите.

Размер

 

pulsefit

 

Треньорите и специалистите в сферата на фитнеса и тренировките дават добри съвети и насоки как да сте сигурни, че облеклото е подходящо за тялото ви, както и за планираната тренировка. Ето и някои от тях:

Носете дрехи, които са свободни и удобни, но ако бягате или карате колело, избягвайте широки панталони, защото може да се заплетат в педалите или краката ви

За упражнения като йога или пилатес добър избор са еластичните материи отвеждащи и освобождаващи влагата и позволяващи достатъчна гъвкавост и свобода на тялото.

Прочетете повече: Пилатес на фокус: гъвкавина и увереност за модерната жена

Изберете облекло, което е подходящо и удобно за формата на вашето тяло

Като правило запомнете, че не трябва да обличате дрехи, които да затрудняват изпълнението на упражненията ви

Обувки

 

pulsefit

 

Изборът на удобни спортни обувки зависи, както от материята и подметката, така и от вида упражнение. Най-добрият вариант са маратонки с плътна подметка и връзки, изработени от естествена материя за добра вентилация на краката. Наред с това не бива да се забравят и чорапите, които се препоръчва да са леки, дишащи и от памучна материя. Не трябва да са твърде тесни, за да не забавят циркулацията на кръвта или широки, защото има вероятност да се свличат по крака и да ви разсейват. Тук е важно да се уточни, че обуването на гол крак е абсолютно противопоказно.

Прочетете повече: Защо трябва да тичаме всеки ден и какво печелим, ако го правим?

На пазара се предлагат обувки за бягане, вървене, вдигане на тежести, каране на колело, планински обувки, гимнастически пантофки за йога и т.н. и това не е случайно. Всички тези дейности имат нужда от специфичен вид обувка за максимално добро изпълнение и по-малко натоварване най-вече на ставите.  

 

 

Съвет: Сменяйте спортните си обувки на всеки 800 км. Ако тренирате един или два пъти седмично ще ви е нужен по 1 чифт годишно, но ако тренирате почти всеки ден, е желателно да ги сменяте на около 3 месеца.

Бельо

Бельото също заема основно място в подготовката на цялостния екип за тренировка. Тук отново трябва да се избират материи, които не задържат влагата. В противен случай, потенето може да предизвика нежелани протривания.

Какво включва основното тренировъчно облекло за мъже и жени?

За мъжете:

 

pulsefit

 

Горнища

Изборът е голям – тениски, потници, блузи с дълъг ръкав, суитшърти. Препоръчват се тениски от дишаща материя. Най-подходящи са еластичните dry-fit материи за по-добър комфорт, но който и вид горнище да подберете, важно е то да оптимизира движението по време на тренировка, а не да пречи.

Прочетете повече: ТОП 5 упражнения за трицепс

Долнища

Както и при горните дрехи, тук е необходимо да се избере нещо, което не лимитира движенията. Късите панталонки позволяват пълно движение. Тези с дължина под коляното, твърде тесни или твърде широки е добре да се избягват. Ако не се чувствате комфортно с къси панталони, вашата опция би била анцуг от памук или синтетична материя за максимално удобство.

За жените:

 

pulsefit

 

Горнища

Както при мъжете, материята е от основно значение и при избор на женско спортно облекло. Полиестер или ликра са най-добрите варианти за горнища. Дамите също могат да избират между потници, тениски, блузи с дълги ръкави, суитшърти от дишаща материя, които да са удобни, еластични и да позволяват максимална гъвкавост на тялото.

Прочетете повече: Тренировките с тежести за жени: митове и реалност

Спортен сутиен

Към горнищата се добавя и удобният сутиен, който е ключов фактор за провеждането на добра тренировка. Има два основни вида спортни сутиени – компресиращ и капсулиращ. Компресиращият притиска гърдите към гръдния кош и е подходящ за дами, носещи A или B чашка.

За чашки C или по-голям размер е подходящ капсулиращия сутиен, който придържа гърдите като нормален сутиен, но с по-висок център за допълнително покритие. И двата вида осигуряват добра защита, но въпреки това не е препоръчително да се носят само спортни сутиени, без тениска или спортен потник отгоре.

 

 

Долнища

Винаги избирайте удобни долнища като къси панталонки, клинове или йога панталони. Когато акцент на тренировките са упражненията за крака, това което се носи не трябва да е твърде впито в тялото, а да позволява подвижност. Късите панталонки дават възможност за оптимално движение, но не трябва да са много къси, защото това ограничава изпълнението на някои упражнения.

От друга страна не всички дами желаят да показват краката си, затова клиновете от полиестер и еластан са доста предпочитани. На пазара се предлагат и клинове, подсилващи изпотяването и подпомагащи оформянето на тялото. Чрез тях се увеличава ефикасността на тренировката и се ускорява процеса на потене в целевите зони - бедра, седалище, ханш.

Прочетете повече: Как да отслабнем в най-проблемните зони

В заключение на всички съвети, които треньорите дават за добро спортно облекло, основно място заема това, че то трябва да прави тренировката приятна и комфортна, без значение от марката или последните модни тенденции.

 

График групови занимания